Otthon. Kényelmesen.

D-vitamin szerepe az egészségünk fenntartásában

Napozó nőAz utóbbi években egyre többet hallunk a D-vitamin szerepéről a különböző betegségek kialakulása, kezelése, megelőzése kapcsán. Számos kutatási eredmény mutatott rá arra, hogy ez az anyag milyen nagy jelentőséggel bír az egyszerű fertőzések, vagy akár egyes daganatos megbetegedések megelőzésében is. A következő cikkben erről szeretnék néhány érdekes és hasznos információt megosztani, természetesen a teljesség igénye nélkül.

 

A vitaminokról általánosságban

A vitaminok alapvetően olyan szerves anyagok, vegyületek, amelyek nem biztosítanak energiaforrást a testünkben zajló, különböző anyagcsere-folyamatok számára, mégis nélkülözhetetlenek a szervezetünk egészséges működéséhez. Néhányat a mindennapi táplálkozás során juttatunk be felhasználásra kész formában a szervezetünkbe. Mások sejtjeinkben jönnek létre a különböző előanyagokból.

A vitaminokat két nagy csoportra oszthatjuk az alapján, hogy milyen közegben képesek feloldódni. Ennek megfelelően megkülönböztetünk zsírban (A-, D-, E-, K-vitamin), illetve vízben (B-vitaminok, C-, H-, P-vitamin) oldódó tápanyagokat.

 

Vitamin és hormon

A D-vitamin alapvetően egy összefoglaló név, amely alatt két formáját tartunk nyilván: a D2– és a D3-vitamint.  Ez a vitamin zsírban oldódik, és kiemelkedő szerepe van a vér kalcium- és a foszfor szintjének biztosításában, ezért a csontok megfelelő képződését is nagymértékben befolyásolja.

Ugyanakkor a különféle kutatások bizonyították, hogy nem csupán a csontanyagcsere fontos szabályozója, jótékony hatása a szív- és érrendszeri betegségek, cukorbetegség, reumás megbetegedések, daganatok megelőzésében, de még a szklerózis multiplex kezelésében is beigazolódott. A legújabb kutatásokat pedig már azt látszanak bizonyítani, hogy a szteroid hormonok családjába tartozó aktív hormonként is azonosítható. (Forrás)

 

A D-vitamin formái

A D2-vitamin előanyaga az úgynevezett ergoszterin, amely egy növényi eredetű elővitamin, és amely a napfény ultraibolya (UV-B) sugarainak hatására alakul át a szervezet számára hasznos anyaggá. A természetben nagyobb mértékben előforduló D3-vitamin pedig egy állati eredetű elővitaminból jön létre, szintén a bőr felszínét érő napfény hatására.

Szervezetünk számára mindkét vitaminforma hasznos, és szükséges, azonban a biológiailag aktívabb D3-vitamin a jobban hasznosítható. A szükséges vitaminmennyiség kisebb részét gyógyszer formájában, illetve egyes tápanyagok (tejtermékek, tojás, olajos halak, tőke-, csukamájolaj) elfogyasztásával is biztosíthatjuk a szervezet számára. Kutatások bizonyítják, hogy a lakosság mintegy 60%-a télen a szükséges D-vitamin mennyiség alig 2-4%-ához jut hozzá, amelynek közvetlen következménye, hogy tavaszra komoly vitaminhiányos állapot alakulhat ki a szervezetben.

 

Szerepe az egészségünk fenntartásában

Kisgyermekeknél a D-vitaminhiány elsősorban a csontnövekedésben okoz súlyos zavart, ugyanis e vitamin nélkül a csontok porcos végei nem csontosodnak el, ennek következtében azok puhák, lágyak maradnak, és így könnyen elgörbülnek (angolkór).

A vitamin hiánya felnőttkorban is problémákat tud okozni, ugyanis hiányában megnő a csonttörések, a reumás ízületi gyulladások, a cukorbetegség és a szklerózis multiplex kialakulásának veszélye is, továbbá ennek a vitaminnak a hiánya nagymértékben hozzájárul a különböző szív- és érrendszeri betegségek (magas vérnyomás betegség, szívelégtelenség, érelmeszesedés) kialakulásához is. Ugyancsak kedvezőtlenül hat a teherbeesés tekintetében is, és bizonyos daganatok kialakulásában is bizonyított kockázati tényezőként szerepel.

 

Miómák

A vitaminhiány daganatok kialakulásában betöltött szerepét igazolta egy, az amerikai Országos Környezetegészségügyi Tudományintézet (NIEHS) által végzett kutatás is, amelyet 1036, 35 és 49 év közötti nő bevonásával végeztek el. A kutatás eredményei rávilágítottak arra, hogy azon nők szervezetében, akiknek a vérében megfelelő 25-hydroxy-D szintet mértek, 32 százalékkal alacsonyabb volt a méhizomzat jóindulatú daganatának kialakulása, mint a vitaminhiányban szenvedő nők esetében. A kutatást végzők továbbá rámutattak arra is, hogy azon nőknél, akik naponta legalább egy órát töltöttek a szabadban, 40 százalékkal csökkent a méhizomzat jóindulatú daganatos elváltozásának kockázata is. (Forrás)

 

Tesztoszteron

Egy másik tanulmány is készült erről a vitaminról a férfiak szervezetében kifejtett hatásáról. 2013-ban Heidelbergben a Synlab kutatócsoportja egy 2300 férfiból álló csoportot vizsgálva azt állapította meg, hogy a magasabb vitamin értékekkel bíró személyek magasabb tesztoszteron értékekkel is rendelkeznek, míg az alacsony D-vitamin szint esetén a szervezet tesztoszteron szintje is alacsonyabb. (Forrás)

 

COVID

Az új koronavírus okozta világjárvánnyal összefüggésben is többször előkerült D-vitamin szerepe a megbetegedések megelőzését illetően. Egy, a járvány alatt elvégzett izraeli vizsgálat igazolta, hogy a SARS-CoV-2 fertőzést megelőző D-vitaminhiány összefügg a COVID-19 betegség fokozottabb súlyosságával és a nagyobb halálozási kockázattal. A vizsgálatban 253 beteg vett részt, olyanok, akiknél hivatalosan igazolták a fertőzést, és akiknél rendelkezésre álltak az ezt megelőző szérum D-vitamin szintre vonatkozó adatok. A kutatás során igazolást nyert, hogy a vitaminhiányos betegek 14-szer nagyobb kockázattal kerültek súlyos vagy kritikus állapotba. Ugyanakkor itt fontos kiemelni azt is, hogy a már meglévő légúti betegségeket nem gyógyítja a D-vitamin, azonban hozzájárulva az immunrendszer megfelelő működéséhez, a megfelelő vitamin bevitel közvetve segítheti a felépülést. (Forrás)

 

D-vitamin pótlása

Az előzőekben leírtak is bizonyítják, nagyon fontos odafigyelni arra, hogy a szervezetünk számára mindig biztosítsunk megfelelő mennyiségű D-vitamint, elsősorban a körültekintő, megfelelő mértékű szabadban való időtöltéssel, napozással, másodsorban pedig a megfelelő táplálkozással.

A legfrissebb ajánlás szerint – amelyet számos szakmai szervezet szakemberei 2021-ben frissítettek – az októbertől-márciusig tartó időszakban napi 2000 nemzetközi egység (NE) D-vitamin szedése javasolt egy egészséges, normál testsúlyú felnőtt esetében. Az ajánlás szerint ez a mennyiség orvosi felügyelet nélkül is biztonságosan szedhető, hosszútávon is.

Csecsemők és kisgyermekek számára napi 400 NE, kisiskolás korban 1000 NE, a kamaszkorban 2000 NE D-vitamin szedése javasolt ősszel és télen. A tavaszi, nyári hónapokban – áprilistól-októberig – naponta körülbelül 30 percnyi napon történő tartózkodással biztosítható a szervezet számára a szükséges D-vitamin mennyiség, így a szakemberek szerint ilyenkor nem szükséges ezt a vitamint pótolni. Fontos odafigyelni a megfelelő mennyiségú D-vitamin bevitelre, ugyanis a tartósan szedett túl nagy dózis (napi 6-10 000 NE) akár vesekő kialakulását is okozhatja, mivel megnöveli a vizeletben a kalcium szintet.

A frissített ajánlás újdonsága, hogy felnőttek esetén a fenti dózist akár heti egy alkalommal (14 000 NE), vagy havi egyszeri adagban is (60 000 NE) lehet pótolni. A szakemberek szerint alapesetben ennél nagyobb mennyiségű vitaminpótlásra nincs szükség, kivéve egyes betegségek esetén, de ilyen esetekben már mindenképpen szükséges orvosi felügyelet. (Forrás)

 

A D-vitamin szintjét, valamint a vizelet kalciumszintjét laboratóriumi vizsgálattal lehet ellenőrizni, amely laborvizsgálathoz a szükséges vérvételt saját otthonában, kényelmes és nyugodt körülmények között is el tudjuk végezni. A vizsgálathoz érvényes szakorvosi beutaló szükséges, de igény esetén beutaló nélkül, költségtérítés ellenében, magánvérvétel keretében is el tudjuk végeztetni a vizsgálatokat. A laborvizsgálat elvégzésében partnerünk a Synlab Hungary Kft.

Tetszett? Kérjük, ossza meg másokkal is!

Facebook
Email