Segítség az egészségben, segítség a gyógyulásban, segítség a gyógyításban

Néhány mondat a D-vitaminról

napozasEgyre többet hallhatunk, olvashatunk a D-vitaminról különböző betegségek kialakulása, kezelése, megelőzése kapcsán. Számos kutatási eredmény mutatott ugyanis rá arra, hogy ez a vitamin milyen nagy jelentőséggel bír az egyszerű fertőzések, vagy akár egyes daganatos megbetegedések megelőzésében is.

 

 

A vitaminokról általánosságban

A vitaminok alapvetően olyan szerves anyagok, vegyületek, amelyek ugyan nem biztosítanak energiaforrást szervezetünk anyagcsere-folyamatai számára, mégis nélkülözhetetlenek a szervezet egészséges működéséhez. Egyes vitaminokat a mindennapi táplálkozás során juttatunk be felhasználásra kész formában a szervezetünkbe, míg más vitaminok a szervezetünkben jönnek létre a különböző elővitaminokból, előanyagokból.

 

A vitaminokat két nagy csoportra oszthatjuk az alapján, hogy milyen közegben képesek feloldódni. Ennek megfelelően megkülönböztetünk zsírban (A-, D-, E-, K-vitamin), illetve vízben (B-vitaminok, C-, H-, P-vitamin) oldódó vitaminokat.

 

 

A D-vitamin

A D-vitamin (kalciferol, antirahitiszes vitamin) egy zsírban oldódó vitamin, és kiemelkedő szerepe van a vér kalcium- és a foszfor szintjének biztosításában, ezért a csontok megfelelő képződését is nagymértékben befolyásolja. Ugyanakkor a különféle kutatások bebizonyították, hogy a D-vitamin nem csupán a csontanyagcsere fontos szabályozója, mivel jótékony hatása a szív- és érrendszeri betegségek, cukorbetegség, reumás megbetegedések, daganatok megelőzésében és még a szklerózis multiplex kezelésében is beigazolódott. A különféle kutatások pedig már azt is bizonyítjáj, hogy valójában a D-vitamin egyszerre vitamin és hormon is, mivel hatása annyira szerteágazó, és leginkább a hormonokhoz hasonló hatást fejt ki a test valamennyi szövetében.

 

A D-vitamin előanyaga az úgynevezett ergoszterin, amely a napfény ultraibolya (UV-B) sugarainak hatására alakul át a szervezet számára hasznos anyaggá. Ugyanakkor a szoláriumok döntően UV-A sugárzást bocsájtanak ki, így bár szoláriumozás hatására barnul a bőr, de D-vitamin ekkor nem keletkezik.  A szervezet számára a szükséges D-vitamin egy kisebb részét gyógyhatású készítményekkel, illetve egyes tápanyagok elfogyasztásával is biztosíthatjuk (tejtermékek, tojás, olajos halak, tőke-, csukamájolaj). Az ilyen módon bevitt vitaminoknak körülbelül az 50-80%-a képes felszívódni.  Kutatások bizonyítják azt is, hogy a lakosság mintegy 60%-a télen a szükséges D-vitamin mennyiség alig 2-4%-ához jut hozzá, amelynek közvetlen következménye, hogy tavaszra komoly vitaminhiányos állapot alakulhat ki a szervezetben.

 

Kisgyermekeknél a D-vitamin hiánya elsősorban a csontnövekedésben okoz súlyos zavart, ugyanis ezen vitamin hiányában a csontok porcos végei nem csontosodnak el, aminek következtében azok puhák, lágyak maradnak, és így könnyen elgörbülnek (rahitisz, angolkór). A D-vitamin alacsony szintje növeli a cukorbetegség kialakulásának kockázatát is mind gyermek, mind felnőttkorban, és kockázati tényező az emlő- és vastagbélrák kialakulása szempontjából, de a D-vitamin hiánya fertőzésekre – különösen influenza szezonban – is fogékonyabbá teszi szervezetünket. A D-vitamin hiány kedvezőtlenül hat hölgyeknél a várandósság létrejöttében, ezen kívül felnőttkorban növeli a csonttörések, a reumás ízületi gyulladások, a szklerózis multiplex kialakulásának kockázatát, továbbá nagymértékben hozzájárul a különböző szív- és érrendszeri betegségek (magas vérnyomás betegség, szívelégtelenség, érelmeszesedés) kialakulásához. Ezen kívül jelentős mértékben növeli bizonyos daganatok kialakulásának veszélyét is.

 

Ez utóbbit igazolja egy, az amerikai Országos Környezetegészségügyi Tudományintézet (NIEHS) által végzett kutatás (www.niehs.nih.gov) is, amelyet 1036, 35 és 49 év közötti nő bevonásával végeztek el. A kutatás eredményei rávilágítottak arra, hogy azon nők szervezetében, akiknek a vérében megfelelő D-vitamin (25-hydroxy-D vitamin) szintet mértek, 32 százalékkal alacsonyabb volt a méhizomzat jóindulatú daganatának kialakulása, mint a D-vitamin hiányban szenvedő nők esetében. A kutatást végzők továbbá rámutattak arra is, hogy azon nőknél, akik naponta legalább egy órát töltöttek a szabadban, 40 százalékkal csökkent a méhizomzat jóindulatú daganatos elváltozásának kockázata is.

 

Mindezek tehát azt bizonyítják, hogy nagyon fontos odafigyelni arra (és nem csak a hölgyeknek), hogy a szervezetünk számára mindig biztosítsunk megfelelő mennyiségű D-vitamint, elsősorban a körültekintő, megfelelő mértékű szabadban való időtöltéssel, napozással, másodsorban pedig a megfelelő táplálkozással.

 

Amennyiben az itt leírtak felkeltették érdeklődését, és szeretné Ön is ellenőriztetni D-vitamin szintjét, vegye fel velem a kapcsolatot, és akár orvosi beutaló nélkül is elvégezem a laborvizsgálathoz szükséges vérvételt saját otthonában, kényelmes és nyugodt körülmények között.

Urbán Zsombor
Időpont egyeztetés

 

EMAILEN:
info@vervetelotthon.hu

ONLINE:
Előjegyzési naptár

TELEFONON:
+36-70-774-8620
Hétfőtől csütörtökig
10 és 12 óra között

A szolgáltatások kizárólag
Göd, Dunakeszi, Fót és Mogyoród területén vehetők igénybe!

Tekintse meg értékelésünket,
vagy értékelje Ön is a
Mobil egészségügyi szolgáltatásokat!

BETEGJOGI KÉPVISELŐ
Szabó Anikó
aniko.szabo@ijb.emmi.gov.hu
+36 20 4899 506